יומן ומלואו – איך להשתמש ביומן למען התפתחות אישית

אנחנו רגילים שיומן משמש לניהול הזמן והתכנית שלנו, לסימון וי על משימות וציון אירועים. אבל האמת היא שאי אפשר לנהל את הזמן ממש כמו שאי אפשר לנהל את האויר, ויש עולם ומלואו שאפשר לעשות בתוך היומן כדי לתמוך ולחזק בהתפתחות שלנו. שימוש ביומן תמך בי בזמן שהייתי בדיכאון והרגשתי חוסר משמעות בחיי. בעזרתו הצלחתי לשנות הרגלים וחשיבה, לעבור תהליכים פנימיים, לחקור את מה שקורה בתוכי ולשחרר כאבים עתיקים. היומן הוא כלי נהדר לקחת את ההתפתחות האישית שלך לרמה הבאה.

אהבתי ליומנים התחילה בגיל צעיר, עוד כשהיה לי יומן עם מנעול בו שמרתי את כל הסודות שלי כמו הילד בשכבה שאני דלוקה עליו והתכניות שלי להיות גם עיתונאית, גם רקדנית, גם ציירת וגם קריינית חדשות כשאהיה גדולה. אגב את אותם כישורים והעבודה עם חומרי הגל"ם – גוף, לב ומחשבה, אני מקיימת היום דרך אימון עסקי והנחיית תהליכי יצירה.

מבחינתי היומן מהווה הבית שמחזיק את הסיפור שלי והלב שלי. הסיפור משתנה, הרצונות מתחלפים, הלב שנשאר אותו הלב. אני כותבת ביומן משימות, רעיונות, מחשבות ורגשות, יוצרת ומקשקשת (דודלינג), ושמה את כל כולי בתוכו. האיכות של שימוש ביומן ידני לעומת דיגיטלי היא החיבורים שנוצרים במוח והפלואו הטבעי של שטף המחשבות שיוצא החוצה ללא מעצורים. 

בנוסף, זה זמן מעולה של ניתוק דיגיטלי מהסחות העולם הטכנולוגי העמוס שאנחנו חיים בו היום ומאירועי היום.

3 סיבות להשתמש ביומן

  1. תרגול קבלה ואהבה עצמית. 

לכמה מאיתנו קשה לקבל את עצמנו ביום יום? מה שאני אוהבת ביומן הוא שהוא שם לקבל אותי בדיוק כפי שאני. כשאני נפלאה וכשאני מגעילה, כשאני בשמחה וכשאני בכאב. הוא לא מאשים ומבייש אותך אלא מחבק ותומך בך. 

  1. שיקוף. 

ביומן יש אפשרות לבחון תחושות ורגשות, פלונטרים ומחסומים. הוא לא משקף את ניהול הזמן שלך אלא איפה את משקיעה את האנרגיה שלך. אם כל שבוע את כותבת משימות שאת לא עושה, עצרי לבדוק איפה את כן משקיעה את האנרגיה. המטרה של השיקוף היא לא לגרום לך להרגיש רע עם עצמך אלא להוות מראה נקיה להתנהלות שלך כמו גם לרגשות שלך. בעזרת השיקוף את יכולה לגלות מה באמת חשוב לך, איפה את נמנעת ולחקור את הפחדים והמחסומים שלך.

  1. תהליך פנימי. 

מעל להכל היומן מעביר תהליך פנימי עמוק. הוא מפגיש אותך עם עצמך וכמה את מסכימה לבטא את אותך במלואך ואיך את מתייחסת לעצמך מבפנים. הוא מאתגר להיות אמיצה ולהניח את הפחדים על הדף כמו גם את הכאבים וכל מה שאולי נסתיר מאחרים. בעצם הביטוי, בין אם בכתיבה או ביצירה, רגשות משתחררים וחולפים ומפנים מקומם לחדש להיכנס. זה תהליך ניקוי הכי אינטואיטיבי ופרקטי שיש.

איך להתחיל עם יומן?

לבחור יומן. 

החלק הקל (אלא אם את כמוני ורוצה את כל היומנים שבעולם) והכי מהנה שיש. כל מה שתרצי יכול להיכנס ליומן אחד, וכדי לבחור את היומן המתאים כדאי להגדיר מה הצרכים שלך ממנו: האם את רוצה שיהיה בו הכל כמו בשיטת הבולט ג'ורנל? האם את רוצה שהוא יהפוך ליומן כתיבה משולב עם יצירה? האם יומן של רעיונות ופיתוחם דרך מפת חשיבה? 

ברגע שתדעי את הצרכים תדעי איזה יומן ישרת אותך הכי טוב  – כריכה רכה או קשה, עובי היומן, גריד ועובי הנייר, מספור וכן הלאה.

זמן יומן.

כדי להטמיע את ההרגל של שימוש ביומן אנלוגי כדאי ליצור זמן יומן קבוע שמהווה זמן אינטימי שלך עם היומן, הרחק מהמסך והסחות אחרות. אפשר לחבר אותו להרגל אחר שקיים כדי להטמיע את השימוש כמו בבוקר עם הקפה או בערב אחרי שהבית הופך לשקט לפני השינה. מה שחשוב הוא לבחור זמן שאת באמת יודעת שזה יקרה. אם את יודעת שכל יום לא ריאלי בשבילך, תבחרי פעם בשבוע או שבועיים. צריך לאהוב להשתמש ביומן אנלוגי. לאהוב את הנייר והעט, את כתב היד שמבטא את כל הקישקע. כשיש אהבה תהיה התמדה.

תרגול נוירוגרפיקה בארט ג'ורנל שלי

5 דברים שאפשר לעשות עם היומן מלבד משימות, כתיבה ויצירה

1. תרגול הכרת תודה

בתרגול הכרת תודה אני לא מבטלת את מה שרע או קשה לי, אלא שמה זרקור על מה שטוב ומשמח אותי בחיי ואולי מתפספס ביום יום. הכוח של הכרת תודה כבר ידוע היום אבל הרבה אנשים מתרגלים הכרת תודה מהראש ולא מהלב. בסרטון לתרגול הכרת תודה שהכנתי דיברתי על כך שחשוב לשים לב לא להפוך את רשימת ההודיות לרשימת מכולת, אלא באמת להרגיש את ההודיה בלב. ההרגשה תרחיב לך את הלב, תעשה נעים בגוף, ובמהרה תתמכרי להודיות ותרצי לעשות אותן כל יום כל היום.

2. הצלחות היום

כמה אנחנו מתמקדים בזה שעדיין לא הגענו ל"שם" שאנחנו לא שמים לב כמה אנחנו צומחות ביום יום. זה קצת כמו להסתכל על שתיל ולהתעצבן עליו שהוא עדיין לא עץ. או להסתכל על עץ ולהתעצבן עליו שהוא עדיין לא מניב פירות. לכל דבר יש את הזמן והעונה שלו, וכל יום צריך לחגוג את העלה החדש שיצא בך. אם בהכרת תודה חגגתי את מה שיש לי וקורה בחיי, בהצלחות היום אני חוגגת אותי. התרגול שם פוקוס על הדברים הצלחתי היום, בלי לקטלג אותך כ"מספיק" או לא, ומסית את תשומת הלב מהמחשבות הביקורתיות ותחושות האשמה שמלוות אותנו ביום יום על כל מה שלא הצלחנו. עם הזמן והתרגול את תראי שתרצי לחגוג כל דבר וההגדרה של "הצלחה" תשתנה בהבנה שמה שעשית היום זה מה היית אמורה לעשות. ממש כמו העץ, את מתפתחת בקצב שנכון לך, תמיד.

3. הנחת כוונות

לכוונות יש כוח עצום לגרום לדברים לקרות. בגלל שכוונה עובדת מתוך המימד הרגשי ולא השכלי, בעצם הנחת הכוונה משתנה האנרגיה והיחס שלי לרצון או למשימה אותה אני רוצה להגשים. בהנחת כוונה אני כותבת את הרצון או המשימה שאני רוצה ליישם ומוסיפה את איך אני רוצה להרגיש תוך כדי הביצוע, ואיך ארגיש בסופה. נניח יש לי פרויקט גדול ומעט מאיים לגשת אליו בעסק. אתחיל בפירוק הפרויקט לפרטי פרטים, ארגון, תזמון ושיבוץ בלו"ז. אחרי זה אניח כוונה שהפרויקט הזה יעבוד בזרימה. שאני רוצה להרגיש קלות, חשק ומשמעות במהלכו וסיפוק בסיומו. אני רוצה שהוא יעזור לקהל שלי ויתרום לו.

אפשר גם להניח כוונה להרגיש שמחה השבוע, או כמו שאני עושה לפני פגישות – להניח כוונה של מה אני רוצה שיתקיים בפגישה – צמיחה, חיבור, שחרור וכן הלאה.

ככל שתעבדי יותר ממימד הכוונה הרגשית, את תצליחי לקבל החלטות מדויקות יותר וליישם דברים בקלות יותר.

4. תיעוד חוויות

תיעוד חוויות הופך את היומן לממש ספר שמספר את הסיפור שלך. אפשר לפרט את החוויה והתחושות שהיו, את השיר שהיה ברקע החוויה או האנשים שהיו סביבך. כשאת יוצרת תיעוד של משהו שקרה בחייך, את נותנת מקום ללב שלך, לפיסה משמעותית מעצמך ומהחיים שלך. בין אם החוויה הייתה נעימה או כואבת, התיעוד שלך מעביר תהליך פנימי של התבוננות ושחרור ומאפשר לפלואו המחשבות והרגשות להישפך על הנייר בלי עיכובים, לבטא אותך במלואך.

את החוויות אפשר לתעד בכתיבה וביצירה כמו בארט ג'ורנל או יומן מסע.

5. זימונים

אין דרך אחת לזמן דברים שאת רוצה שיכנסו לחייך, אבל תמיד טוב מלהתחיל להביע בקול את מה שאת רוצה  ולכתוב את זה על הנייר מולך מעצים את ההבעה ונותן שיקוף למה שאת מעיזה יותר ופחות לבקש. גם פה כמו בהנחת כוונות, אני מביעה את הרצון ברמה הפרקטית והרגשית וככל שאני מתרגלת את זה יותר, כך אני מדייקת יותר את הבקשות שלי ולומדת איך להשתמש בכוח הזה בדרך שמתאימה לי.

בסרטון הבא לימדתי איך ליצור מציאות בחמישה שלבים.

מלא יומנים מלא בלאגן

לתרגל את כל הדברים הללו ביומן אחד יכול להעמיס על היומן ולגרום לנו ללכת לאיבוד בתוכו. מצד שני גם להחזיק חמישה יומנים שונים יכול לגרום לפיזור ולבסוף להימנעות משימוש ביומן.

כשאת מגדירה לך איך את רוצה להשתמש ביומן, תבחרי את הדבר האחד-שניים שכרגע יתרמו לך יותר מהכל, והכי חשוב – שאת נמשכת אליהם. למשל ניהול עצמי (משימות ופרויקטים) והנחת כוונות או הכרת תודה. תיעוד חוויות והכרת תודה. אם תבחרי מתוך החשק שלך, סיכוי גבוה שתתמידי בתרגול, אבל גם תרשי לעצמך להרגיש בכל תקופה ועונה מה נכון לך כרגע ולשנות את התרגול בהתאם.

הפוסט עזר לך? אפשר לשתף הלאה!

Picture of   שרון סער

שרון סער

מלווה עסקית, אשת תכנון מהלב. מתרגשת מלגרום לדברים לקרות! מומחית לזום אאוט ובנייה מחודשת, זיהוי פלונטרים ופתירתם. מאמינה שהסוד להצלחה עסקית טמון בניהול עצמי קשוב ורגיש שמחבר בין הלב לפרקטיקה.

הפוסט עזר לך?
אפשר לשתף הלאה!

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

2 מחשבות על “יומן ומלואו – איך להשתמש ביומן למען התפתחות אישית”

  1. עכשיו מבינה למה אני מעדיפה יומן אנלוגי על יומן דיגיטלי בנייד מאז שמכירה את עצמי.
    משהו בי התנגד ליומן בנייד.
    היה רציונאל-
    אותיות קטנות מידי.
    אני לא טובה בטכנולוגיה דיגיטלית
    ואם הנייד ילך לאיבוד. וכו'….

    1. תודה אסתר! אני שמחה שהמאמר יצר אצלך תובנה. תמיד יש סיבה להעדפות שלנו וכדאי ללכת איתן כי הן אלו שיאפשו לנו להיות יעילות. אני כן ממליצה לשלב יומן דיגיטלי במקביל לאנלוגי בשביל שיהיה נוח מחוץ לבית והכנסה וניוד של משימות במהירות, אבל זה באמת רק במידה וזה זורם לך. תמשיכי עם האנלוגי (:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמה לניוזלטר

קבלו היישר למייל השראה בנושאי התפתחות אישית ועסקית, יצירתיות והקשבה ללב. אני שולחת הכי הרבה פעם בשבוע, הכי מעט פעם בחודש. ניתן להסיר את עצמך בכל עת. ​