מהי אינטליגנציה חיובית, איך היא קשורה למימוש הפוטנציאל שלך ויכולה לשפר את הניהול העצמי?

במסע שלי להפיכת החיים לנעימים יותר עבורי, נאלצתי להתמודד עם השדים והרוחות שלי. הם כמובן תמיד היו שם, אבל רק לפני כמה שנים הבנתי עד כמה הם מנהלים אותי בהחלטות הקטנות של היום יום, עד כמה הם משבשים את התודעה שלי בכל פעם שאני צריכה לקבל החלטה, לצאת מאזור הנוחות או פשוט להיות בעשייה נעימה.

בזמנו, לא ידעתי שהשדים שלי מוגדרים לפי שירזאד צ'אמין כחבלנים. שירזאד צ'אמין הוא יושב ראש ארגון המאמנים CTI, ד"ר במדעי המוח ותארים בפסיכולוגיה ומנהל עסקים. צ'אמין התחיל לחקור את מנגנוני הפעולה של המוח מתוך מצוקה אישית שלו, כשהרגיש אומלל ומתוסכל ביום יום שלו וחיפש להגיע לנחלה של שקט נפשי בחייו. במחקרו הוא מצא את האינטליגנציה החיובית שמודדת את החוזק היחסי של שני מצבים תודעתיים בהם האחד הוא החברה הכי טובה שלך והשני הוא האויבת הכי גרועה שלך. אינטליגנציה חיובית גבוהה אומרת שהתודעה שלך פועלת כחברה טובה יותר מאשר אויבת.

פוטנציאל לא ממומש

גם לך אמרו בילדות ובגיל ההתבגרות שיש לך פוטנציאל לא ממומש? אני שמעתי את זה בלי סוף במהלך חיי, ומודה שזה היה נורא מתסכל. מצד אחד ידעתי וראיתי את קיומו את הפוטנציאל האישי שלי, ומצד שני, לא הצלחתי לממש אותו בפועל בשטח ולהגיע לתוצאות הרצויות לי.

הפוטנציאל שלנו נקבע דרך האינטליגנציה הקוגניטיבית (IQ), האינטליגנציה הרגשית (EQ) וע"י היכולות, הידע, הניסיון והקשרים החברתיים שלכן. האינטליגנציה החיובית של צ'אמין (PQ), היא זו שקובעת כמה מהפוטנציאל האדיר הטמון בך תצליחי לממש, ולבסוף, איך תתנהלי בשטח ביום יום.

נניח למשל שיש לך מחר פגישה חשובה או דדליין לפרויקט. אם התודעה שלך היא חברה שלך, כלומר אם האינטליגנציה החיובית שלך גבוהה, היא תגיד לך לעשות כל מה שאפשר כדי להתכונן ולסיים בזמן. כך היא פועלת כחברה ששומרת עלייך ומקדמת אותך. לעומת זאת, אם התודעה שלך גורמת לכך להתעורר באמצע הלילה עם מחשבות טורדניות על ההשלכות אם הפגישה לא תצליח או שתאחרי בהגשת הפרויקט – היא פועלת כאויבת שמחבלת בסיכויים שלכן להצליח.

המוח השורד והמוח החיובי

כשהתודעה שלך פועלת כאויבת שלך היא מזינה את החבלנים שלך. החבלנים מייצגים את האויבים הפנימיים שאיך לומר בעדינות – דופקים לך את ההתנהלות. את כוחם הם שואבים מאזורי המוח האחראים להישרדות הבסיסית הפיזית והרגשית שלך, מה שנקרא "המוח השורד".

הפעמים בהן את מצליחה ליישם ולבצע למרות קיומם של החבלנים, הן הפעמים בהן את משתמשת בסייג' – החוכמה והניסיון שלך. הסייג' מחובר לאזורים אחרים במוח שהם "המוח החיובי". הוא החלק שגורם לך להתעלות מעל הקושי ולהילחם בקולות שגוררים אותך לדרמה וללחצים הרגעיים. הסייג' רואה בכל אתגר הזדמנות בעוד החבלנים רואים בכל אתגר סכנה.

המוח השורד הוא החלק העיקרי שאנחנו מפעילות לאורך הילדות ושם החבלנים נוצרים. הם נוצרים כדי לעזור לנו לשרוד גופנית את ההתפתחות שלנו, כמו חבל הטבור, יניקת חלב אם וצמיחת שיני חלב עד שהן מתחלפות.

בעולם מושלם, אותו דפוס היה מיושם גם כדי לעזור לנו לשרוד מנטלית, וכך היינו נפרדות מאותם חבלנים ששמרו עלינו בתקופת הילדות, לטובת גישות בוגרות ואפקטיביות יותר.

הבעיה היא שלאחר שהחבלנים נוצרים, הם לא עוזבים בכזו קלות ומפנים את מקומם למנגנוני התמודדות טובים יותר, אלא הופכים לאויבים אוהבים. אוהבים כי הם גורמים לך להאמין שהם שומרים עלייך מסכנה אמיתית. אויבים כי בתכלס הם רק מעכבים אותך במימוש הפוטנציאל שלך ומשפיעים לרעה על ההתנהלות היומיומית, הערך העצמי והתפיסה העצמית שלך לגבי עצמך וגם הסביבה.

זה כמו שהיו שמים לך בגיל 5 גבס על רגל שנשברה, אבל אז לא מסירים אותו אף פעם. דמייני שאת מסתובבות בעולם עם גבס על רגל בריאה – האם תצליחי ללכת רגיל?

אסטרטגיות לניהול עצמי חיובי

הקשר המנטלי בין המוח השורד למוח החיובי מהווה בסיס לשלוש אסטרטגיות שונות אך קשורות זו לזו, דרכן אפשר להעלות את מדד ה-PQ שלכן:

  • אסט' ראשונה היא החלשת החבלנים. זיהוי הדפוסים המחשבתיים והרגשיים שנגרמים על החבלנים, והבנה שהדפוסים הללו לא מסייעים לכן בשום אופן.
  • אסט' שניה היא חיזוק הסייג'. אימוץ השקפת עולם של הסייג' שמהווה חלק בלתי נפרד מההוויה שלכן ולמידת הדרכים שהוא מציע להתגבר על אתגרים. דרכי הסייג' עדיפות פי כמה על התחליפים שמוצעים ע"י החבלנים שרק מורידים אתכן.
  • אסט' שלישית היא חיזוק שרירי המוח החיובי. כדי לחזק את שרירי המוח החיובי צריך להיות במודעות וללמוד להבחין המוח השורד למוח החיובי, בעצם לשים לב לאוטומט.

זה אפשרי לגמרי להעלות את ממד ה PQ ולהחליש את כוחם של החבלנים.

במאמרים הבאים נכיר את החבלנים לעומק ואראה טכניקות קלילות לשימוש באסט' הנ"ל שאפילו לא ידרשו ממך לנעול נעלי ספורט! 

בינתיים את יכולה לבדוק את רמת האינטילגנציה החיובית שלך במבחן PQ של צ'אמין: https://www.positiveintelligence.com/pq-score/

הפוסט עזר לך? אפשר לשתף הלאה!

Picture of   שרון סער

שרון סער

מלווה עסקית, אשת תכנון מהלב. מתרגשת מלגרום לדברים לקרות! מומחית לזום אאוט ובנייה מחודשת, זיהוי פלונטרים ופתירתם. מאמינה שהסוד להצלחה עסקית טמון בניהול עצמי קשוב ורגיש שמחבר בין הלב לפרקטיקה.

הפוסט עזר לך?
אפשר לשתף הלאה!

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמה לניוזלטר

קבלו היישר למייל השראה בנושאי התפתחות אישית ועסקית, יצירתיות והקשבה ללב. אני שולחת הכי הרבה פעם בשבוע, הכי מעט פעם בחודש. ניתן להסיר את עצמך בכל עת. ​