סיעור מוחות ככלי לפיתוח עסקי וקבלת החלטות בעסק

איך דווקא הכלי הכי פשוט וותיק בשוק יכול לסייע לך לקבל החלטות מדויקות בעסק, לפתח רעיונות מעולים ולקדם את עצמך עסקית. וגם, איך ניתן לערוך סיעור מוחות בקבוצה והאם ניתן לעשות זאת לבד?

סיעור מוחות הוא אחד הכלים הותיקים ביותר בשוק לחשיבה משותפת, שמובילה לפיתרון בעיות או פיתוח רעיונות. בארגונים וחברות נהוג לעשות מפגשי סיעור מוחות בנוגע לנושא מסוים שרוצים לקדם, אך כבעלות עסקים קטנים, אין לנו את הקולגות שאנחנו יכולות להתייעץ איתן באופן ממוקד על נושא מסוים שאנחנו מתמודדות איתו בעסק. לרוב במקסימום, נתייעץ עם חברה או שתיים, ובמקרה הטוב נצא עם עצה טובה לדרך. כמובן שאין בזה רע כלל, אבל תהליך סיעור מוחות מאפשר הרבה יותר מעצה או פיתרון. 

מעבר להיותו תהליך מדליק, דינמי וכיפי, סיעור מוחות מאפשר לנו יצירתיות, גמישות מחשבתית ושילוב בין רעיונות שונים. שיש כמה מוחות שמתמקדים באותו נושא או אותה בעיה, מתגלות בפנינו נקודות חשובות שמצריכות יחס, כאשר לבד או עם חברה שמכירה אותנו, לא בטוח שהיינו שמות לב אליהן. 

איך הכל התחיל

שיטת סיעור מוחות הומצאה ב-1939 עי אלכס פ. אוסבורן, בעלים של חברת שיווק. אוסבורן המשיך לפתח את השיטה כשהיה שותף במשרד פרסום גדול בשנות ה-50. בשל הצורך הגובר ברעיונות חדשים ופתרונות יצירתיים, ארגונים הגיבו בהתלהבות לשיטה והשתמשו בה בעקביות. אמנם היום הפופולריות שלה דעכה, אבל עדיין נהוג להשתמש בשיטה בארגונים וחברות. חשוב לציין – למרות שהפופולריות של השיטה דעכה (כמו שקורה עם כל הדברים שמתלהבים מהם מהר), תהליך סיעור המוחות יעיל אפקטיבי עד היום ומניב תוצאות טובות.

לפעמים הבעיה היא לא הבעיה

כאמור, בתהליך סיעור מוחות משתמשים על מנת ליצור רעיונות חדשים, או פתרונות יצירתיים. אך הרבה לפני מציאת פתרון, חשוב לדעת לדייק את הבעיה. דיוק בעיה קורה באופן טבעי תוך כדי התהליך בשני אופנים: האופן הראשון הוא הצגת הבעיה. שאת מציגה את הבעיה שלך בפני אנשים אחרים בקול רם, את שומעת אותה אחרת מאשר שהיא נמצאת אצלך בראש. אני ראיתי את זה אצל הרבה בעלות עסקים שהציגו לי את הבעיה שלהן והתחילו להתבלבל ולהתפזר בדרך. ההצגה בקול רם משקפת את חוסר הבהירות לגבי מה את מחפשת לפתור, ובכך מחדדת את מיקומה המקורי של הבעיה.

האופן השני הוא שאילת השאלות. לפני שנציע רעיונות ומחשבות לגבי הבעיה שהוצגה בפנינו, חשוב לשאול שאלות, פשוטות ומורכבות, כדי להגיע לשורש הבעיה. הרבה פעמים הבעיה שבאנו לפתור בתהליך סיעור מוחות היא לא הבעיה המרכזית, אלא רק תוצר של בעיה קודמת עמוקה יותר. קל לנו יותר להבחין בבעיה שמעל פני השטח מאשר בבעיה שמתחת לפני השטח. כשאת מגיעה לתהליך סיעור מוחות ומתחילה מהצגת הבעיה ושאילת שאלות את בשלב ראשוני מדייקת את הבעיה שלך, ולפעמים אפילו, הפתרון כבר צף מעצמו. 

אז לפני שאנחנו מחפשות ומוצאות פיתרון לבעיה, כדאי לאתר ולהגדיר אותה במדויק.

איך לערוך סיעור מוחות אפקטיבי לעסק עם אנשים אחרים?

בסיעור מוחות אנו עורכות תהליך של פינג פונג מילולי או בימינו ברשתות החברתיות – בכתב, בו מתבצעת שליפת רעיונות מהמותן. על מנת שהתהליך יזרום באופן אינטואיטיבי וקולח, יש עוד כמה פרמטרים ששווה להתייחס אליהם בתהליך סיעור מוחות עם אנשים נוספים, והופכים אותו לאפקטיבי ומקדם:

  1. אין הגבלת כמות רעיונות – כמה שיותר, יותר טוב. בדיון על נושא מסוים בו את רוצה למצוא פתרון או לפתח רעיון, צרי רעיונות שסובבים סביב אותו פתרון/רעיון. לא רעיונות שונים לגמרי אלא כאלה שמתחברים אליו, ואל תגבילי את הכמות. למשל, מנחת סדנאות מיינדפולנס רוצה לפתור בעיה בה לקוחות מגיעות לסדנה בלי הבנה של מהות המיינדפולנס. היא יכולה לבחור להכין בריף קצר להכנה לסדנה, הבריף יכול להיות בפורמט של פוסט, מאמר, וידאו וכו'. הרעיון הזה יכול להוביל ליצירת מערך שיווקי שמתמקד בהסברה על יעילות וחשיבות המיינדפולנס בחיים, יצירת סרטונים בנושא, השתתפות בקהילות פייסבוק וכו'. תזכרי שרעיון תמיד יוביל לרעיון נוסף.
  1. להימנע משיפוטיות והנמכה כמו "זה רעיון/פיתרון טיפשי". טבעי שלא כל רעיון יתקבל בהיגיון  אבל חשוב לקבל כל רעיון בהבנה ולהימנע מהערות מקטינות. שיפוטיות מצמצמת את האדם שמולנו ובכך חוסמת זרימה שוטפת של רעיונות וחשיבה יצירתית. כשאת נתקלת ברעיון שפחות מוצא חן בעינייך או מדבר אלייך, פשוט תזרמי הלאה עם הרצף.
  1. להיות בפתיחות לרעיונות שנראים מוזרים ומשונים ולא לשלול רעיונות יוצאי דופן. רעיונות שכביכול נראים משונים יכולים להוביל לרעיונות אחרים מתאימים יותר, ובנוסף, הם מרחיבים את הגמישות המחשבתית לשילוב רעיונות ובכך משפרים את הפיתרון או הרעיון הסופי.
  1. להימנע משחיקה יצירתית. מה שנקרא – אל תמתחי את החבל יותר מידי. תהליך סיעור מוחות צריך להיות קצר וממוקד בפורמט שהכי נוח לך על מנת לשמור על יצירתיות גבוהה ויציבה במשך הזמן. 
  1. לאסוף פרספקטיבות שונות. נקודות מבט שונות לפיתוח רעיון מאפשרות לנו להבחין בין מה שטוב ברעיון שלנו לבין מה שכדאי עוד להתעמק בו ולשפר אותו. בפתרון בעיה הן יכולות להוביל לפתרון שיהדהד הלאה לפתרון בעיות אחרות שקיימות בעסק. ראיית פרספקטיבות שונות מאפשרת לנו לראות נקודות מסוימות, שלבד לא שמנו לב אליהן. לכן, אל תקשיבי רק למה שברור ומוכר לך, אלא פיתחי אוזניים גם למה שחדש וזר לך רעיונית.

והכי חשוב לזכור, שאין צורך להגיע להחלטה או פיתרון באותו הרגע שהסתיים תהליך סיעור המוחות. תני למידע זמן לשקוע ולעבור עיבוד עד שהדברים יתבהרו.

איך לבחור צוות מנצח לסיעור מוחות

כשאני בוחרת צוות לסיעור מוחות, אני משתדלת שאלו יהיו נשים בתחומי עיסוק שונים. בעלות עסקים בתחומים שונים מהעסק שלך, יכולות לסייע ביצירתיות וגמישות מחשבתית כשכל אחת מביאה מניסיונה העסקי ותפיסת החיים שלה. ואם כבר בתפיסות חיים עסקינן, רצוי לבחור בנשים שלא יגבילו אותך מחשבתית אלא יעודדו אותך לראות את הדברים באופן חיובי ויעודדו את הצמיחה שלך.

ושוב, כי זה כל כך חשוב, הימנעי מתגובות שליליות או שיפוטיות על הרעיון או הפיתרון, שלך או של האחרת. כי זה עלול לסגור על הרעיון. אין לך דרך לדעת איזה רעיון פתאום ידליק ויוביל לרעיון אחר מוצלח.

בחרי פורמט שעובד לך – קבוצת וואטסאפ, קבוצת פייסבוק, או הבחירה שבעיניי הכי איכותית – שיח מילולי קצר וקולע כמו שאני מנחה במפגשי סיעור מוחות שאני עורכת. חשוב שתרגישי בנוח והתהליך יזרום לך בטבעיות.

איך לערוך סיעור מוחות אפקטיבי לעסק עם עצמי?

סיעור מוחות עם אנשים אחרים, מאפשר לנו לקבל פרספקטיבות שונות, שלבד אולי לא היינו חושבות עליהן. אבל סיעור מוחות עם עצמך, מאפשר לך להגיע לרצונות האותנטיים שלך בנוגע לצעדים שאת רוצה ליישם בעסק. כן, גם פתרון בעיה יכול להוביל לתובנות ומיקוד עסקי, איפה את רוצה לייצב את עצמך מבחינת הבידול שלך, איך את מעדיפה לשווק, ואפילו אילו שירותים או מוצרים את כבר לא רוצה לספק.

חשוב לדעת איך לנהל דו שיח עם עצמנו, בעיקר כדי לפתוח את עצמנו לכל הדרכים שאפשריות לנו.

הכנה לסיעור מוחות

לפני שאת מתחילה בתהליך סיעור מוחות עם עצמך, מומלץ לעשות פעילות שתכניס אותך לסטייס אוף מיינד חיובי, אפילו במשך 10 דקות. כושר, מדיטציה, בישול, יצירה, כל אחת בוחרת את ההנאה שלה שמספקת לה ניקוי ראש טוב, משחררת רוגע ומאפשרת פתיחות. 

לאחר מכן, קחי דף ועט ומקמי את עצמך במרחב שנעים ונוח לך. אני מאד ממליצה לערוך את זה ב"דרך הישנה" והידנית ולא דרך אפליקציות מיינד מאפ או וורד, כדי לאפשר למוח לעשות את החיבורים הנחוצים בתהליך ולעבד את המידע ביעילות.

בתוך סיעור מוחות עם עצמי

שלב ראשון: עני על השאלות הבאות בכתיבה אינטואיטיבית וזורמת. המטרה היא להכין את הקרקע, לזרוע זרעי רעיונות וכיוונים.

  1. הגדירי לעצמך במה את עוסקת במשפט שניים.
  2. כיתבי מה הבעיה או הרעיון שיש לך (הנושא בו עליו את רוצה להתמקד ולהסתער).
  3. לאחר שהגדרת את הבעיה שלך, כתבי באיזה אופן היא מעכבת אותך בעשייה ובהתפתחות העסקית. אם מדובר ברעיון, כתבי איך ביצוע הרעיון יתרום להתפתחות העסקית שלך.

שלב שני: כתבי במשך חמש דקות את כל השאלות שעולות לך סביב יצירת הרעיון או פתרון הבעיה. זהו בעצם השלב שקיים גם בסיעור מוחות בין אנשים, של שאילת שאלות שממקדות את הבעיה/רעיון. 

חשוב לזכור – בשלב הזה רק להעלות על הכתב שאלות בלי לחפש תשובות! כשאנחנו מתחילות לענות על שאלות באוטומט, אנחנו בולמות שאלות אחרות חשובות שיכולות לעלות ומונעות מתוך דפוסים אוטומטיים שחוסמים פתיחות מחשבתית.

שלב שלישי: הסתכלי על הדף שלך שאמור להיות עמוס בשאלות, והתחילי לענות עליהן לפי אלו שתופסות לך את העין. גם לשלב הזה הקדישי חמש דקות ולא יותר כי להפוך את התהליך לאינטואיטיבי אך לא שוחק.

שלב רביעי: חברי בין הנקודות. מה קשור למה? מה יכול לתמוך במה? יכול מאד להיות שעוד לפני שהגעת לשלב הזה כבר הבנת איך לפתור את הבעיה שלך בעסק, או איך לפתח את הרעיון שלך. גם אם כן, חיבור בין הנקודות, בין כל התשובות, יכול להוביל לרעיונות אחרים או גם לנקודות אחרות בעייתיות בעסק ששווה להתייחס אליהן.

אל תצפי שהתהליך ייצא מסודר ונקי. הוא אמור לצאת יצירתי כמו סערה על נייר (: 

תהליך סיעור מוחות הוא הזדמנות יצירתית ומהנה להפליג עם עצמך למחוזות אחרים, לפתח ולחדש את הכיוונים העתידיים שלך בעסק. נצלי את האפשרות הזו לגרום לעצמך לקרות.

הפוסט עזר לך? אפשר לשתף הלאה!

Picture of   שרון סער

שרון סער

מלווה עסקית, אשת תכנון מהלב. מתרגשת מלגרום לדברים לקרות! מומחית לזום אאוט ובנייה מחודשת, זיהוי פלונטרים ופתירתם. מאמינה שהסוד להצלחה עסקית טמון בניהול עצמי קשוב ורגיש שמחבר בין הלב לפרקטיקה.

הפוסט עזר לך?
אפשר לשתף הלאה!

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמה לניוזלטר

קבלו היישר למייל השראה בנושאי התפתחות אישית ועסקית, יצירתיות והקשבה ללב. אני שולחת הכי הרבה פעם בשבוע, הכי מעט פעם בחודש. ניתן להסיר את עצמך בכל עת. ​